Leersteun bij stages

Leersteun vertrekt steeds vanuit de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen en de leervraag van de leerkrachten/school. Samen met het team rond de leerling wordt afgestemd of er eventueel doelen gekozen worden in relatie tot de stage 

Het is belangrijk dat de leerondersteuner en de stagebegeleider op de school goed afstemmen zodat ze van elkaar weten wie wat opneemt. Het is immers de stagebegeleider van de school die de eerste en de laatste verantwoordelijke blijft en het proces van de stage zal bewaken.

Het is ook belangrijk dat de leerondersteuner met de leerling afstemt (sommige leerlingen willen misschien liever geen begeleiding op stage).

De rol van de leerondersteuner ligt op vlak van bijkomende (doelgroepspecifieke) noden (bv. hoe kunnen we de communicatie tussen de leerlingen en de zorgvrager stimuleren, hoe kunnen we ervoor zorgen dat de opdrachten voldoende concreet en duidelijk zijn voor de leerling). De leerondersteuner kan ook mee nadenken over het versterken van het diversiteitsdenken op de werkvloer en samen met de stagebegeleider een coachende houding aannemen ten aanzien van de mentor en andere personeelsleden omtrent het omgaan met diversiteit op de werkvloer. De rol van de leerondersteuner is aanvullend op deze van de stagebegeleider en stagementor. De leerondersteuner neemt hun taken niet over.

In afstemming met de stagebegeleider kan de leerondersteuner volgende zaken opnemen:

  • Met leerling en/of stagebegeleider op school samenwerken (hoe kunnen we het proces goed voorbereiden, wat doen met feedback die we krijgen, hoe kunnen we omgaan met de stageopdrachten als deze een uitdaging blijken, welke redelijke aanpassingen en maatregelen zijn cruciaal om de kans op slagen te verhogen,….). 
  • Telefonisch of digitaal afstemmen met de stagementor op de stageplaats om bv. gerichte tips mee te geven, hulpmiddelen voor te stellen,…
  • Langsgaan op de stageplaats om ook in de stagecontext te onderzoeken welke aanpassingen nodig kunnen zijn, om de leerling te ondersteunen bij een eerste gesprek (bv. om de noden te kaderen),…
  • Collega’s op de werkvloer mee coachen omtrent het omgaan met diversiteit.
  • Bij moeilijkheden op stage een extra keer aansluiten om de situatie te observeren, een bijkomend gesprek te hebben naar aanleiding van concrete feedback, input te geven rond aanpak conform de noden van stagiair

Welke aspecten de leerondersteuner opneemt, hangt af van de doelstellingen en van de praktische mogelijkheden. De leerondersteuner moet daarom goed afwegen waar de meerwaarde ligt van een bezoek ter plaatse, zeker wanneer dit een grote tijdsinvestering vraagt. Bij twijfel wordt het regio-anker betrokken. 

Een stagebezoek heeft soms impact op andere leersteuntrajecten. Flexibiliteit hierin is mogelijk, maar het blijft wel belangrijk om de doelstellingen van de verschillende leersteuntrajecten evenwaardig aandacht te geven. 

Het is niet de bedoeling dat de leerondersteuner zeer regelmatig langsgaat op stage. Het is de bedoeling dat de leerling de stage zo zelfstandig mogelijk kan uitvoeren, onder begeleiding van de stagebegeleider en mentor, die voldoende informatie hebben gekregen over de specifieke noden. 

De leerondersteuner mag nooit arbeidshandelingen uitvoeren. De leerondersteuner zal logischerwijs nooit machines bedienen, maar het is ook niet de bedoeling om bv. samen met de leerling bedden op te maken, documenten te klasseren, kinderen te begeleiden…