Heropstart na ‘on hold’

Procedure

1. Analyse van de vraag

De school staat stil bij de reden waarom ze leersteun opnieuw zouden willen opstarten. Als leidraad wordt de checklist ‘heropstart na on hold’ gebruikt.
Er wordt duidelijkheid gevraagd over de achterliggende motieven, de huidige context van de situatie en concrete doelen die de school/ouders vooropstellen met behulp van onderstaande vragen:

      • Van wie komt de vraag naar heropstart? (leerkracht, zorg, ouders,…)
      • Welke factoren maken dat de leersteun terug aangevraagd wordt?
      • Leerlingfactoren
      • Leraarfactoren: wat zijn de leervragen van de leraar
      • Schoolfactoren: wat zijn de leervragen van de school
      • Worden de succesfactoren (maatregelen, hulpmiddelen) die er voor gezorgd hebben dat de ondersteuning ‘on hold’ kon gezet worden nog gebruikt/toegepast?
      • Liggen de noden voldoende binnen de opdracht van het leersteuncentrum of betrekken we beter een andere partner? (PBD, CLB, CGGZ…)
      • Kan de school, in samenspraak met LSC WAN-team, een concrete formulering geven van de noden in de vorm van een werkbare leervraag van de leraren/schoolteam en werkbare doelen voor de leerling?

De analyse met behulp van de checklist gebeurt door de school in samenwerking met:

      • de leerondersteuner, wanneer deze nog op school aanwezig is voor een andere leerling.
      • de CLB-medewerker, wanneer er geen ondersteuner meer aanwezig is op de school.

2. Vraag naar heropstart indienen

        • De school stuurt een mail naar het regio-anker verbonden aan de school (an.coppens@vlsc-wan.be, marjon.vandewalle@vlsc-wan.be en carla.vanoverwaele@vlsc-wan.be) met de leerondersteuner in CC.
        • Vermeld volgende zaken:
          • naam en voornaam van de leerling
          • de klas waarin de leerling op dit moment zit
          • de naam van de vorige leerondersteuner
          • de ingevulde checklist als bijlage
        • Scholen mogen de checklist ook via een leerondersteuner bezorgen aan het regio-anker.

3. Beslissing van het zorgloket

        1. Het beleidsteam bespreekt de casussen met vraag tot heropstart op het eerstvolgende zorgloket na het ontvangen van de checklist via mail. De checklist wordt doorgenomen in een proces van afweging.
        2. Bij de afweging van het al dan niet goedkeuren van de heropstart, worden de vragen die bij alle leersteuntrajecten worden gesteld na ongeveer vier maanden leersteun als richtlijn genomen:
          • Werden de nieuwe doelstellingen voldoende concreet en werkbaar geformuleerd?
          • Hebben de nieuwe doelstellingen voldoende te maken met de context, de leraar, de schoolomgeving zodat we de school op termijn ook sterker maken om zelf aan de slag te gaan met de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling?
          • Wordt de leersteun voldoende gedragen door alle partijen en is er gedeelde/collectieve verantwoordelijkheid om aanpassingen en maatregelen te ontwerpen en uit te voeren?
          • Bevinden de doelstellingen zich binnen fase 2/3 van het zorgcontinuüm?
        3. De uitkomst van de analyse resulteert niet noodzakelijk in een heropstart. Soms zijn andere soorten ondersteuning, geboden door andere partners, meer aangewezen. Als dit zo is, wordt dit advies door het betreffende regio-anker doorgegeven aan de school.
        4. Bij een heropstart zal in eerste instantie geprobeerd worden om de leerling te matchen met de leerondersteuner die hij/zij reeds kent, tenzij de noden en de leervragen helemaal anders zijn dan voorheen. Als dit niet mogelijk is, wordt er gezorgd voor een overdracht tussen de vorige en de nieuwe leerondersteuner, waar mogelijk.
        5. Op basis van de checklist en eventueel extra gesprekken/observaties, zal het zorgloket samen met de leerondersteuner beslissen welke opvolging nodig is.
        6. De toegewezen ondersteuner neemt contact op met de school. 

Verschillende intensiteiten:

          1. Optie 1: interventie light = KIT – light
            • Wekelijks of via enkele overlegmomenten
            • Duurt maximum enkele weken (korte intense leersteun)
            • Eerder leerkrachtgericht, kan ook leerlinggericht maar intensiteit is minder

 Voorbeeld:

              • De leerondersteuner spreekt met de leerling en/of observeert in de klas/ op de speelplaats.
              • De leerondersteuner heeft een gesprek met de leraar/zorg/ouders en zoekt samen met hen naar acties/maatregelen om uit te proberen in de klas/school.
              • Na enkele weken uitproberen, worden de acties geëvalueerd en besproken met alle betrokkenen.
              • Indien nodig stuurt de leerondersteuner de acties/maatregelen bij.
              • De school zet de begeleiding alleen verder met afgesproken maatregelen en hulpmiddelen.
          1. Optie 2: interventie ‘medium’ = KIT – medium
            • (Twee)wekelijks
            • Duurt max. 3 maanden
            • Evenwicht tussen leerlinggerichte en leerkrachtgerichte leersteun is belangrijk. Wat we doen moet effect hebben in de klaspraktijk
            • De school/leraar implementeert aanpak
          2. Nieuw ondersteuningstraject

De situatie/context/leerling/… is in die mate veranderd dat er niet meer kan voortgebouwd worden op voorgaande ondersteuning.

De leersteun wordt opnieuw opgestart zoals bij een nieuw leersteuntraject. De leerondersteuner maakt met alle partijen een plan van aanpak op en bespreekt de vorm, duur, intensiteit en frequentie in functie van de gekozen doelen (CirCQel). Na vier maanden wordt de leersteun geëvalueerd en worden de bestaande afspraken gevolgd.

Formulieren:
Checklist heropstart_LSCWAN-team