Administratie leersteun

Zichtbaarheid

Alle administratie wat betreft een leersteuntraject gebeurt in Diplon. Het leersteunplan is altijd beschikbaar in Diplon (onder de naam CirCQel) en wordt niet doorgemaild conform GDRP-regelgeving. Neem contact op met je leerondersteuner indien de info niet zichtbaar is.

Bij aanhoudende problemen wat betreft de zichtbaarheid van de gewenste info kan je steeds het regio-anker van jouw school contacteren:

Wat moeten leerondersteuners registreren?

De leerondersteuners noteren enkel de info die relevant is voor het leersteuntraject van een leerling. Er wordt geen info uit verslaggeving van school, CLB of andere externe hulpverleners opgenomen in het leersteunplan tenzij de informatie cruciaal is voor het leersteuntraject.

De school blijft de regie houden over het zorgdossier van de leerling. De info over leersteun die moet aangevuld worden in het zorgdossier, kan gekopieerd worden uit Diplon.

De leerondersteuners noteren:

  • Een beeldvorming van de leerling die specifiek afgestemd is op de leervraag van leraar/ school en op de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling.
  • Heldere, concrete en evalueerbare doelen voor het leersteuntraject.
  • Een eerste brainstorm van acties bij deze doelen.
  • Een overzicht van redelijke aanpassingen waarvan getracht zal worden om deze te implementeren.

Welke deadline voor registratie?

Ten laatste 2 weken na een opstart- of evaluatievergadering, moet het leersteunplan geüpdatet worden door de leerondersteuner. Dit houdt in:

  • De leerondersteuner werkt de beeldvorming bij indien er nieuwe relevante informatie is, of indien er informatie gewijzigd is.
  • De leerondersteuner noteert een evaluatie bij elk geregistreerd doel en werkt het doel indien nodig bij. De nieuwe doelen binnen het leersteuntraject die eventueel worden vastgelegd tijdens het overleg, worden ook aangevuld.
  • De leerondersteuner werkt elke geregistreerde actie bij indien nodig en vult nieuwe acties aan.
  • De leerondersteuner actualiseert de oplijsting van de redelijke aanpassingen.

Wanneer een leerondersteuner heel veel nieuwe leerlingen tegelijkertijd moet opstarten, zal het soms niet realistisch zijn om de deadline van 2 weken te respecteren (bv. begin van het schooljaar). In dat geval vragen we om de leerondersteuner wat extra tijd te gunnen. Ga steeds in gesprek met de leerondersteuner wanneer je bepaalde info dringend nodig hebt, dan kan de leerondersteuner prioriteit geven aan het afwerken van dat dossier.